ChatGPT har siden lanseringen 30. november blitt en stor snakkis i mange miljøer. Og som vanlig er det noen som er opptatt av mulighetene, mens andre fokuserer på farene og begrensningene. Jeg foretrekker å teste ut slike verktøy, gjerne sammen med kollegaer, for å gjøre mine egne erfaringer. Så sagt så gjort, og de siste dagene har vi «lekt» med ChatGPT.
I dag fant jeg ut at jeg ville be ChatGPT skrive en bloggpost for meg. Jeg gjorde det med å be ChatGPT om å skrive en bloggpost over tradisjonelle og utradisjonelle oppgaver for bibliotekarer ved et universitetsbibliotek, og svaret ser du nedenfor:
«Selv om bibliotekarer har mange ulike oppgaver og ansvarsområder, er det noen ting som ofte regnes som tradisjonelle oppgaver for denne typen stilling. Dette inkluderer blant annet:
- Å samle inn og organisere bøker, tidsskrifter, aviser og andre trykte og digitale medier, slik at de er tilgjengelige for brukerne.
- Å gi bibliotekarveiledning til brukerne, for eksempel ved å hjelpe dem med å finne materiale og vise dem hvordan de kan bruke ulike søkeverktøy og ressurser.
- Å holde oversikt over hvilke materialer som er lånt ut, og å håndtere innlevering og utlån av materiale.
- Å tilby kurs, workshops og andre aktiviteter for å øke brukernes kompetanse og kunnskap om biblioteket og dets ressurser.
- Å samarbeide med andre bibliotek og institusjoner, for eksempel ved å dele materiale og tilby tilgang til felles digitale ressurser.
I tillegg til disse tradisjonelle oppgavene, kan bibliotekarer ved universitetsbibliotek også ha andre, mer utradisjonelle ansvarsområder. Dette kan for eksempel inkludere:
- Å tilby sosiale medier-tjenester, for eksempel ved å hjelpe brukerne med å lage kontoer og lære å bruke ulike sosiale medier-plattformer.
- Å tilby digitale læringsressurser og kurs, for eksempel ved å lage opplæringsvideoer eller tilby webinarer.
- Å tilby kulturarrangementer og konserter, for eksempel ved å invitere artister og forfattere til å holde foredrag eller gi konserter.
- Å tilby verktøy og ressurser for å støtte forskning og læring, for eksempel ved å hjelpe brukerne med å finne, organisere og kritisk analysere informasjon.
- Å samarbeide med skoler og andre utdanningsinstitusjoner, for ek»
Som du ser så ble det en brå avslutning, men dette er jo en forsøkstjeneste som først og fremst viser mulighetene med denne teknologien. Og jeg synes ikke det er så hakkende galt det den kommer opp med. Jeg og mine gode kollegaer ved UB Kjeller vil i hvert fall fortsette utforskningen for å ha empirisk erfaring om slike tjenester.