Inspirasjon dytter tankene i gang

I dag fikk jeg en invitasjon til å delta i en spørreundersøkelse på jobben om kompetansebehov i førstelinja. I og med at jeg er gått ut i ferie, kommer jeg ikke til å svare på undersøkelsen – den var litt for omfattende og detaljert for mitt enkle hode i sommerferiemodus. Men, undersøkelsen inspirerte meg til å finne fram igjen og dele en enkel analyse jeg gjorde en eller annen gang i fjor høst basert på registrerte henvendelser i bibliotekskrankene i UB i tre uker våren 2023.

«Skrankehenvendelser til campus-bibliotekene 2023 (uke 9, 13 og 16) – programvarehenvendelser

Datagrunnlaget – antall henvendelser

I telleukene ble antall henvendelser om dataprogrammene EndNote, Zotero, Word, Leganto og «Andre» registrert i kategori 7 Programvare. Totalt for UB-bibliotekene var det 269 henvendelser i kategorien, og det utgjorde 6,92 % av det totale antall henvendelser. Gitt at telleukene er representative, vil dette gi ca. 4 000 programvarehenvendelser i året til UBs veiledningsskranker. Det var imidlertid, som vist i tabell 1, store forskjeller mellom campusbibliotekene når det gjelder hvor stor andel kat. 7 henvendelsene utgjorde av alle registrerte henvendelser i telleukene.

Tabell 1: Kategori 7: Programvarehenvendelser.

EnhetAntall henv.% av alle henv.
UB2696,92%
P32858,04%
P35514,31%
P48303,05%
Kjeller10315,42%

Splitter vi opp kategorien på og ser på hvordan henvendelsene fordelte seg på den enkelte programvare, ser vi i tabell 2 (antall henv.) og tabell 3 (prosentvis fordeling) tydeligere hvilke programvarehenvendelser campusbibliotekene svarer på.

Tabell 2: Henv. i kategori 7 splittet opp i enkeltprogramvare fordelt på campusbibliotekene/UB.

P32P35P48KjellerUB
EndNote48341543140
Zotero225918
Word3513646100
Leganto01124
Andre01337

Tabell 3: Prosentvis fordeling av henv. etter programvare fordelt på campusbibliotekene/UB.

P32P35P48KjellerUB
EndNote56,5%66,7%50,0%41,7%52,0%
Zotero2,4%3,9%16,7%8,7%6,7%
Word41,2%25,5%20,0%44,7%37,2%
Leganto0,0%2,0%3,3%1,9%1,5%
Andre0,0%2,0%10,0%2,9%2,6%

Oppsummering

Tellingen av skrankehenvendelser viser tydelig hvilke programvare UB får flest henvendelser om. Hele 89 % av henvendelsene i programvarekategorien gjaldt EndNote og Word. EndNote alene sto for mer enn halvparten av henvendelsene (52 %), mens Word-henvendelsene utgjorde 37 %. Dette gir tydelige signaler om hvilke ferdigheter personalet i veiledningsskrankene må beherske for å besvare henvendelsene på en kvalitativ adekvat måte.

I den grad det er en sammenheng mellom henvendelser i veiledningsskrankene og omfanget av undervisning, så ser vi at campusbibliotekene som underviser mest, målt i økter og antall deltagere, P32 og Kjeller, får helt tydelig flest henvendelser (faktisk og relativt) om programvarebruk i veiledningsskranken. Dette kan tolkes på flere måter. En enkel og banal tolkning tilsier at undervisning gir flere henvendelser, men det er antagelig mer nærliggende å tro at bibliotekarer som underviser, synliggjør kompetansen som bibliotekene og bibliotekarene besitter ovenfor brukergruppene. Uten denne synliggjøringen av UBs faglige kompetanse, vil mest trolig antall henvendelser om programvare i veiledningsskranken gå ned.»

Analysen er som sagt noen måneder gammel, men jeg tror oppsummeringen står seg. En organsisasjon som jobber kunnskapsbasert ville sikkert gjennomført en ny telling for å se om brukerhenvendelsene endrer seg.

Legg igjen en kommentar