I dag fikk jeg en invitasjon til å delta i en spørreundersøkelse på jobben om kompetansebehov i førstelinja. I og med at jeg er gått ut i ferie, kommer jeg ikke til å svare på undersøkelsen – den var litt for omfattende og detaljert for mitt enkle hode i sommerferiemodus. Men, undersøkelsen inspirerte meg til å finne fram igjen og dele en enkel analyse jeg gjorde en eller annen gang i fjor høst basert på registrerte henvendelser i bibliotekskrankene i UB i tre uker våren 2023.
«Skrankehenvendelser til campus-bibliotekene 2023 (uke 9, 13 og 16) – programvarehenvendelser
Datagrunnlaget – antall henvendelser
I telleukene ble antall henvendelser om dataprogrammene EndNote, Zotero, Word, Leganto og «Andre» registrert i kategori 7 Programvare. Totalt for UB-bibliotekene var det 269 henvendelser i kategorien, og det utgjorde 6,92 % av det totale antall henvendelser. Gitt at telleukene er representative, vil dette gi ca. 4 000 programvarehenvendelser i året til UBs veiledningsskranker. Det var imidlertid, som vist i tabell 1, store forskjeller mellom campusbibliotekene når det gjelder hvor stor andel kat. 7 henvendelsene utgjorde av alle registrerte henvendelser i telleukene.
Tabell 1: Kategori 7: Programvarehenvendelser.
Enhet | Antall henv. | % av alle henv. |
UB | 269 | 6,92% |
P32 | 85 | 8,04% |
P35 | 51 | 4,31% |
P48 | 30 | 3,05% |
Kjeller | 103 | 15,42% |
Splitter vi opp kategorien på og ser på hvordan henvendelsene fordelte seg på den enkelte programvare, ser vi i tabell 2 (antall henv.) og tabell 3 (prosentvis fordeling) tydeligere hvilke programvarehenvendelser campusbibliotekene svarer på.
Tabell 2: Henv. i kategori 7 splittet opp i enkeltprogramvare fordelt på campusbibliotekene/UB.
P32 | P35 | P48 | Kjeller | UB | |
EndNote | 48 | 34 | 15 | 43 | 140 |
Zotero | 2 | 2 | 5 | 9 | 18 |
Word | 35 | 13 | 6 | 46 | 100 |
Leganto | 0 | 1 | 1 | 2 | 4 |
Andre | 0 | 1 | 3 | 3 | 7 |
Tabell 3: Prosentvis fordeling av henv. etter programvare fordelt på campusbibliotekene/UB.
P32 | P35 | P48 | Kjeller | UB | |
EndNote | 56,5% | 66,7% | 50,0% | 41,7% | 52,0% |
Zotero | 2,4% | 3,9% | 16,7% | 8,7% | 6,7% |
Word | 41,2% | 25,5% | 20,0% | 44,7% | 37,2% |
Leganto | 0,0% | 2,0% | 3,3% | 1,9% | 1,5% |
Andre | 0,0% | 2,0% | 10,0% | 2,9% | 2,6% |
Oppsummering
Tellingen av skrankehenvendelser viser tydelig hvilke programvare UB får flest henvendelser om. Hele 89 % av henvendelsene i programvarekategorien gjaldt EndNote og Word. EndNote alene sto for mer enn halvparten av henvendelsene (52 %), mens Word-henvendelsene utgjorde 37 %. Dette gir tydelige signaler om hvilke ferdigheter personalet i veiledningsskrankene må beherske for å besvare henvendelsene på en kvalitativ adekvat måte.
I den grad det er en sammenheng mellom henvendelser i veiledningsskrankene og omfanget av undervisning, så ser vi at campusbibliotekene som underviser mest, målt i økter og antall deltagere, P32 og Kjeller, får helt tydelig flest henvendelser (faktisk og relativt) om programvarebruk i veiledningsskranken. Dette kan tolkes på flere måter. En enkel og banal tolkning tilsier at undervisning gir flere henvendelser, men det er antagelig mer nærliggende å tro at bibliotekarer som underviser, synliggjør kompetansen som bibliotekene og bibliotekarene besitter ovenfor brukergruppene. Uten denne synliggjøringen av UBs faglige kompetanse, vil mest trolig antall henvendelser om programvare i veiledningsskranken gå ned.»
Analysen er som sagt noen måneder gammel, men jeg tror oppsummeringen står seg. En organsisasjon som jobber kunnskapsbasert ville sikkert gjennomført en ny telling for å se om brukerhenvendelsene endrer seg.