Dager derpå

Torsdager er blitt dagen derpå for meg. For å unngå evt. misforståelser – jeg går altså ikke på fylla hver onsdag. Når jeg bruker begrepet «dagen derpå» så skyldes det at kroppen, og spesielt hodet, etter to dager på jobb, minner meg litt om følelsen du kan få i hode og kropp etter et litt for stort alkoholinntak dagen før. Det å venne seg til at kroppen fungerer annerledes og at jeg må planlegge hvordan energien og kreftene skal brukes, er kanskje den ettervirkningen jeg sliter mest med å venne meg til etter at jeg ble syk. Torsdagen er rett og slett blitt til dagen for å hente seg inn igjen og lade batteriene, og da kan man jo rable litt på bloggen.

Her på Østlandet har maiværet så langt vært sommerlig på den måten jeg liker det aller best: Litt kjølig om natta, og sol og varme om dagen! Ikke rart at det har blitt lite blogging, men det gjør jo ingenting. Jeg skriver jo bare for meg selv og kun av lyst, og føler ikke på noen forpliktelser til å bidra med noe som helst via bloggen. Når våren og forsommeren er så fin som nå, er det andre og kanskje bedre ting å foreta seg. Bor du her i distriktet var det f.eks. nok en fantastisk fin Resonans-konsert på Gjøvik i går kveld. Solveig Slettahjel kvartett musiserte til publikums store fornøyelse, og bekreftet til fulle min oppfatning av musikk som en særegen kommunikasjonsform. I går tok de fire musikerne, og lydmannen, oss med på en spennende reise til jazzens og improvisasjonens rike, og der tror jeg flere kunne tenkt seg å bli ganske lenge.

En facebook-bekjent er i Berlin i disse dager, og han la i går ut forlokkende bilder av en av mine absolutte vårfavoritter i matveien – den hvite aspargesen! Vår i Tyskland er «spargelzeit» og en god grunn, hvis man føler behov for rettferdiggjøre noe sånt, til å stikke sørover noen dager nå i mai. Og når jeg først nevner Tyskland, så må jeg nesten få minne leserne om to utmerkede nettsteder for de som er litt mer enn normalt interessert i det tyske: Det ene er en blogg – Tysktime – skrevet av Karsten Aase-Nilsen. Her publiseres det usedvanlig gode og velskrevne artikler om Tyskland, det tyske og tyskerne. Aase-Nilsen deler raust av sin kunnskap og innsikt, og demonstrerer uten store fakter hvordan en AFP-pensjonist kan bruke nettet på en konstruktiv og samfunnsbyggende måte. Det siste innlegget jeg leste der om den tyske grunnloven og hvordan den har påvirket dagens tyskere deres selvbilde og identitet, var utrolig interessant lesning. Den andre ressursen jeg skal nevne er en podcast som heter «Tyskerne. Om politikk og kultur og alt den andre«. Ansvarlig for denne ressursen er Kai Schwind (tysker, bosatt i Oslo, medieviter) og Ingrid Brekke (norsk journalist med Tyskland som spesialfelt). Podcasten er naturlig nok atskillig mer lettbent enn bloggen, men også svært interessant og tidsaktuell.

Vel, det var ditt energien rakk i dag og jeg må til lading. God dag videre!

Legg igjen en kommentar